سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گالوانیزه کردن چیست ؟

گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون یکی از اقتصادی ترین روش های محافظت فلزات در محیط های خوردنده است . طی این فرآیند که نوعی حفاظت گالوانیکی است، فلز پایه به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به طور کامل با لایه ای از فلز روی (zn)  پوشانده می شود که برای این منظور می توان فولاد را در حمام مذاب روی غوطه کرد . 
علت استفاده از فلز روی در این فرآیند خاصیت حفاظت کاتدی این فلز است ، خاصیتی که در آن کاتد جایگزین آند می شود و با ایجاد یک سطح هم پتانسیل و مثبت ( کاتود ) در کلیه مناطق سطح فلز ، از ورود یون های فولاد به محیط اطراف جلوگیری به عمل می آید و جریان خوردگی متوقف می شود . هر چه ضخامت فلز روی بیشتر باشد میزان مقاومت پوشش و در نتیجه مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می شود . طول عمر فلز گالوانیزه شده ، هزینه گالوانیزه کردن و محیطی که فلز در آن قرار خواهد گرفت در انتخاب وزن و ضخامت روی تاثیر گذار است . 
ورق ها و مفتول های فولادی با این روش گالوانیزه شده و برای استفاده در محیط های روباز و قرار گرفتن در معرض آب و هوای مرطوب و در محیط خورنده مانند دریا مناسب است . مفتول گالوانیزه برای تولید انواع توری ، توری حصاری ، توری مرغی ، توری گابیون و سیم خاردار به کار گرفته می شود تا مانع از خوردگی و افزایش طول عمر آن شود و طبیعتا طول عمر این محصول در قیمت مفتول تاثیر بسزایی خواهد داشت . 



 

اثرات گالوانیزاسیون بر فولاد 

مطالعات متعددی برای مشاهده اثرات گالوانیزه گرم  بر روی خواص مکانیکی انواع مختلف فولادها انجام شده است که شرح یکی از آن ها و نتیجه آن در این مقاله آورده شده است : 
هدف از این مطالعه تعیین این است که آیا فرآیند گالوانیزه گرم تاثیری بر مقاومت تسلیم فولاد با مقاومت بالا دارد ؟ در این مطالعه فولاد بدون پوشش ( سیاه ) و ورق فولادی گالوانیزه شده مورد آزمایش قرار گرفتند . ورق از پیش گالوانیزه شده ابتدا برای حذف پوشش روی موجود مورد استفاده قرار گرفت و سپس قبل از اینکه به داخل مخزن غوطه ور شود ، از طریق مراحل طبیعی گالوانیزه شد . نتایج آزمایشات برای هر دو فولاد سیاه و ورق فولاد از پیش گالوانیزه شده ، نشان  داد که تفاوت مقاومت تسلیم بین فولاد غیر گالوانیزه و فولاد ورق گالوانیزه که قبلا گالوانیزه شده بود ، کمتر از 1 درصد است . به عبارت دیگر ، گالوانیزه کردن بر روی مقاومت تسلیم فولاد سیاه یا ورق فولادی از قبل گالوانیزه شده  که مجدد گالوانیزه شده است تاثیر نمی گذارد .